سامانه صیاد چیست؟
کلمه صیاد مخفف عبارت «صدور یکپارچه الکترونیکی چک» است. سامانه صیاد در حال حاضر قسمتی از سایت بانک مرکزی است که در آن ثبت، تأیید و استعلام چک انجام میشود. با راهاندازی سامانه صیاد، نظارت بر فرایند صدور چک افزایش مییابد و امکان پیگیری هر برگ چک به صورت مجزا فراهم شده است. همچنین، قدرت شعب در صدور دسته چک حذف شده و بانک اطلاعاتی یکپارچهای از وضعیت دسته چکهای موجود در کشور ایجاد شده است.
چگونه باید چک را در سامانه صیاد ثبت کنیم؟
طبق قانون جدید چک ، ابتدا باید برای بانکی که در آن حساب دارید احراز اهویت شده باشید. معمولاً احراز هویت با معرفی شماره سیمکارت به اسم خودتان و دریافت رمز پویا و دستهچک از بانک انجام شده است. شما چه صادرکننده چک باشید و چه دریافتکننده چک، باید اطلاعات را در سامانه ثبت کنید. از راههای زیر میتوانید این کار را انجام دهید:
- اپلیکیشن بانکها یا اپلیکیشنهای مجاز پرداخت
- اینترنتبانکها یا همان بانکداری الکترونیک هر بانک
- مراجعه حضوری به شعبههای بانکی (مختص افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند)
- ارسال پیامک (این روش هنوز اجرایی نشده است)
چه کسی باید چک را در سامانه صیاد ثبت کند؟
صادرکننده چک باید چک را در سامانه صیاد ثبت کند. ذینفع یا همان گیرنده چک نیز باید آن را تأیید کند.
راهنمای ثبت چک صیادی
تصویر زیر، مراحل بررسی وضعیت اعتباری صادرکننده چک را در یکی از اپلیکیشنهای پرداخت نشان میدهد.
راهنمای ثبت چک های صیادی جدید در سامانه پرداخت نوین:
پذیرنده محترم پرداخت نوین، موارد زیر بایستی در هنگام ثبت چک در سامانه صیاد مد نظر قرار گیرد:
- نام دریافت کننده: شرکت پرداخت نوین آرین
- نوع کد شناسایی: حقوقی
- شناسه ملی شرکت : 10103108200
- شرح چک: بابت قرارداد خودپرداز مشارکتی
- کد ملی / شناسه فراگیر: 411335451683
- تاریخ سررسید: تاریخ ثبت اولیه در سامانه جام جم می باشد؛ لذا می بایست تاریخ دقیق از کارشناسان این شرکت استعلام گردد. در صورت عدم ثبت صحیح تاریخ ، پذیرنده می بایست چک جدید به بانک ارایه نماید.
بیشتر بخوانید: